Wellicht heeft u het al gehoord, er zijn nieuwe tests voor het meten van de uitstootwaardes voor alle auto’s. Auto’s worden hierdoor (in veel gevallen) duurder en er zijn flinke vertragingen in de levertijden van veel auto’s. Maar wat is de WLTP nou eigenlijk?

 

NEDC

Tot in 2017 men met de nieuwe WLTP regeling kwam werd elke auto getest op basis van de NEDC (New European Driving Cycle) getest. De NEDC test werd rond 1980 ontwikkeld en is gebaseerd op theoretische rijomstandigheden. Na het dieselschandaal is gebleken hoe achterhaalt dit systeem eigenlijk is. Bij het dieselschandaal merkte de software in de auto namelijk dat het een test betrof en ging daardoor automatisch minder uitstoten.

 

WLTP

Ook wel Worldwide Harmonised Light Vehicle Test Procedure is van kracht sinds september 2017. Hierbij worden de realistische rij omstandigheden in kaart gebracht. Hiervoor worden onder andere rijgegevens van meerdere plekken over de hele wereld verzameld zodat er een beter daadwerkelijk  testresultaat behaald kan worden. De test bestaat uit  vier delen met daarin de snelheden langzaam, gemiddeld, snel en topsnelheid. In de test wordt van elke auto elke combinatie van motorisering en versnellingsbak getest zodat er van elk verschillend type aandrijving een aparte testuitslag bekend is. Deze testuitslag bevat onder meer: de CO2 uitstoot, brandstofverbruik en welke vervuilende stoffen er vrij komen.

Wat is het verschil tussen WLTP en NEDC?

Zoals al eerder gezegd zit het grootste verschil tussen de beide testen dat de verouderde NEDC theoretisch is ingesteld en de WLTP veel praktijktechnischer is ingesteld. Dat  betekent in de praktijk dat de test op onder andere de volgende punten is aangepast:

  • Testduur is van circa 20 minuten verlengd naar een testduur van 30 minuten
  • Testafstand is meer dan verdubbeld van 11 kilometer naar 23.25 kilometer
  • De gemiddelde snelheid is nu 46.5 kilometer per uur ten opzichte van de eerdere 34 kilometer per uur
  • Sinds de invoer van de WLTP zal er worden gelet op welke invloeden opties zullen hebben op de prestaties van de auto

 

Wat betekent dit voor u?

Levering:

Vanaf september 2018 is de WLTP van toepassing op alle nieuwe toelatingen van auto’s in Nederland. Echter zijn er veel fabrikanten die nog niet alle typegoedkeuringen gereed hebben. Dit leid bij bepaalde merken tot grote vertragingen in levering. Wij raden u daarom aan om op tijd uw nieuwe auto te bestellen zodat u niet voor verassingen komt te staan omtrent de levering van uw auto.

Kosten:

Door de nieuwe tests kan het zo zijn dat de CO2 uitstoot van de auto hoger uitvalt dan dat eerder uit de NEDC-test gebleken is. In Nederland wordt aan de hand van de CO2 uitstoot bepaald hoeveel belasting (BPM) er geheven wordt op een auto. Dit kan dus betekenen dat een auto van na September 2018 een hogere aanschafprijs heeft dan een identieke auto die voor september 2018 geleverd is.

 

 

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.